Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1427 ggr
Mikachu
6/13/13, 3:54 PM

Gul + gul = harlequin!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte skriva ett litet inlägg om en grej som jag tyckte var intressant på mitt gula avelspar..

Mamma Berny är gul cream och pappa Joey är gul brindle med dalmatin prickar + oil spots samt svaga part holes.

Bakom dom så ser det ut så här; Bernys mamma är en gul dalmatin  och hennes pappa är en harlequin. Joeys mamma och pappa är båda gula dalmatiner.

Ungarna efter Berny och Joey har sett ut så här;

Gul med lite dalmatin (F01)
Orange/brun harlequin med oil spots (F02)
Gul/orange brindle med lite dalmatin (G01)
Gul tiger med lite dalmatin (G02)
Gul brindle med svaga part holes och lite dalmatin (J01)
Gul/orange tiger (L01)
Gul brindle med lite dalmatin (L02)

Vilket sumeras till att med ett ressecivt (på 4 individer och då 1 generation bakåt) harlequin anlag så är chansen 1/7 att det kommer fram ( i det här fallet), även om harlequin verkar vara ett dominant anlag. Osb att Berny var den enda icke harlequinen i kullen! Och när jag själv har parat harelquins med patternless eller liknande så har det varit harlequin ungar som kommit.

En lite intressant observation bara, slutsatser kan man dra själv :)

Annons:
Tettyros
7/2/13, 9:50 PM
#1

Ja det är väldigt tufft hur ungarna kan bli så olika. Som Granits föräldrar och syskon, ingen av dem har så mycket som en prick och Granit bara får fler och fler :D

Mikachu
7/2/13, 11:41 PM
#2

Ja! Just prickar också är ju väldigt lätt att ''pricka av sig'', men ändå är det bara Granit som fått.. En speciell liten sak! :)

Upp till toppen
Annons: