Annons:
Etikettterrarieinredning-och-växter
Läst 5996 ggr
[.Victoria.]
2015-06-16 21:29

Frågor nybörjare

Hej! Jag ska köpa min första ödla och ville egentligen ha en större variant men tänkte att det är lika bra att börja med en mindre som inte är lika krävande. Sen tycker jag crested geckos är väldigt fina och häftiga också.. :) Har lite frågor hoppas någon har tid att svara.

Hur ofta måste man spreja terrariet? Räcker det med 2-3ggr/dag?

Räcker det att bara ge crested gecko foder som man köper I affären? Ska man ge frukt/grönsaker också? Då och då tänkte jag ge mjölmask eller liknande.

Är det här terrariet bra? http://www.zoo.se/produkter/reptil/terrarium-aquaterrarium-faunarium/terrarium-terrarie-bakgrunder-med-inredning/natural-tall-exoterra-glasterrarium-s.html

Kan man lägga I riktiga grenar och växter? Tänkte om grenar kommer att möggla eftersom man fuktar så mycket. Eller ska man ha I stenar istället?  Tänkte på sådana tjocka grenar man kan köpa I djuraffären, tycker det ser fint ut och måste vara trevligt för ödlan.

Vilket blir större, honan eller hanen? Vilken av dem får starkast färger?

Tack :)

Annons:
JACLAR123
2015-06-16 22:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Hej! 

Vad kul att du är intresserad av ögonfransgecko. Det är väldigt lämpliga till nybörjare, som är intresserade av en reptil.  Jag brukar spreja 1 gång per dag, fast 2 gånger är inget problem anser jag.  Men kom ihåg att du måste låta det torka mellan sprutningarna, så det inte börjar mögla bland annat. Det kan också varier på grund av hur mycket ventilation du har. Jag vet inte vad din lokala djurbutik erbjuder i foder. Men jag skulle köra på CGD (pulver) från Firemon.se. Det är verkligen billigt och toppen kvalité. Du kan inte ge grönsaker utan enbart frukt såsom mango, banan m.m. Som sedan blandas med kalk. Ta inte för mycket kalk få då äter inte ögonfransgeckosarna det. Ge inte frukter för ofta heller.  Ge gärna kackerlackor eller syrsor än mjölmask eftersom det är svår smällt. 

Terrariet funkar utmärkt med desto större, desto bättre. Dock inte lika stort när den är liten , för att kunna enklare hitta maten. Använd gärna petbox eller mindre terrarium och sedan öka successivt. Grenar utifrån funkar men skölj av innan och se till att det inte finns några kryp.  Jag skulle satsa på antingen plastväxter eller växter som är ogiftiga för dessa ödlor. Inte från våran svenska natur. Men jag kan ha fel eftersom jag inte är så insatt på våra växter i Sverige.  Naturligtvis kan du använda stenar men du behöver fortfarande grenar de kan klättra på exempelvis lianer från djurbutiken eller andra djurrelaterade företag.  

Jag skulle påstå att det inte finns någon skillnad mellan hona och hane utan båda blir näst intill lika stora, men det kan beror på vilka gener också."Geckons färgintensitet varierar och de blir så kallad "fired up" och "fired down". När den sover och inte är aktiv blir den ljusare i färgen. När den är vaken, ska äta, jaga, eller para sig så får den en klar och tydlig färg som visar hur dess färgteckning ser ut. Geckons tår har häftlameller vilket gör att den kan klättra på hala ytor som väggar och glas. De har inga ögonlock utan ögonen fälls in något djupare för att skyddas när de sover"   Så skulle säga att det finns ingen skillnad där heller på vem som färgar upp mest. Däremot så finns det morpher (färger) som finns i olika färger och mönster. Så det är det som kan avgöra vilken som har starkast färger. Kan visa ett exempel genom att visa två helt olika ögonfransgeckosar hos mig. Det är enorm skillnad i starkast färger. Men det får man avgöra själv vad man vill han för morph på geckon. :) Mvh Jacob

                         Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

                                  "Åldern visar inte din mognad" Pokal

[.Victoria.]
2015-06-17 09:26
#2

Tack för svar! Jag tycker det är lite läskigt med kackerlackor/syrsor. Har tyvärr råkat ut för kackerlackor (?) hemma som har gömt sig bakom spisen (kommer ner mat där ibland). Kan man ge dessa istället? De är små, tänkte stoppa in några I en petbox och försöka få fram fler som foder. Tar en bild och visar en.

Jag hittade en video på YT är de inreder så som jag tänkt mig. Räcker det att bara byta topplagret (det som hon använder över Jorden) när man städer buren? Och bara byta allt typ en gang/månad? Hur ofta ska man städa över lag?

https://www.youtube.com/watch?v=BhQS4Jdi9IE

[.Victoria.]
2015-06-17 09:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Den är ungefär lika stor som min nagel, de är ganska snabba så var tvungen att sätta ett glas över men hoppas man ser.

JACLAR123
2015-06-17 12:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag tycker det ser ut som en skalbagge. (?). Jag skulle köpa B.dubia efter som de inte är skadedjur, förökar sig lätt vid 28-30 grader och är ett bra foder för djuren. Antingen köper du ett antal och matar upp alla eller så börjar du starta en egen liten kultur och börjar odla ditt  egna foder. Det är både billigt och bra. :) 

Jag kör på jord, torv och mossa från djurrelaterade företag. Jag byter ungefär allt 2-3 gånger per år. Men jag plockar alltid bort bajs i terrarierna när jag ser att de har bajsat. Mvh Jacob

                         Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

                                  "Åldern visar inte din mognad" Pokal

[.Victoria.]
2015-06-17 12:26
#5

Ok, trodde det var kackerlackor eftersom vi har fått så många…hoppar/låter dubia något?

JACLAR123
2015-06-17 14:07
#6

Hoppar inget och låter inget :)

                         Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

                                  "Åldern visar inte din mognad" Pokal

Annons:
Upp till toppen
Annons: