Annons:
Etikettallmänt-om-cresties
Läst 1262 ggr
Lejonhund
9/28/14, 1:04 AM

Sugen på crested

Ganska ny som reptilägare, haft en liten leopardgeckohona i några månader och tycker det är fantastiskt trevligt, hon bor ihop med pojkvännens leopardis som han har haft i 13 år (han vet inte åldern, var ganska stor då han fick den så bör ha varit några år då). De verkar i alla fall trivas ihop, ligger i en hög i bästa gömstället på dagarna och är ute och springer på nätterna. Har akvarium och marsvin också, och har haft hund i många år tidigare, så husdjur i sig är ju inte nytt för mig. 

Förutom djurägare så är jag biologstudent med ekologiinrikning på Campus Gotland (tillhör Uppsala).  Så bor i Visby. Inser att det lär behövas en tur till fastlandet för att få tag på en vacker och bra ödla men leopardgeckon klarade den resan bra så det ska väl en crested göra också :)

Men i alla fall, jag är så väldigt sugen på en trädlevande ödla, och läst mig till att en crested skulle kunna funka ganska bra. Och att man skulle kunna ha lite roligare växter i deras levnadsmiljö dessutom, tänker mig ett ganska grönt och "slingrigt" växtutbud som kan fästas i grenar och linkande.

Har ett gäng succulenter i leopardisarnas terrarium men tycker det blir lite begränsat och tråkigt (har dem i små krukor för att inte jorden ska läcka ut i sanden, men ja, förstör ju utseendet lite)

Har beställt terrarium och soil m.m. och tänkte börja med att försöka få igång lite roliga växter samt en stabil miljö innan jag skaffar självaste ödlan (ska levereras nästa vecka). Tänkte försöka mig på levande mossa i delar av botten så får se hur det går (hittat info om att xmas-mossa kan gå att få upp på land i fuktig miljö, så tänkte sno lite från mitt räkakvarium och se om det går att få igång med lite försiktig övervänjning). Tänkte köra lecakulor med nåt nät över underst, och sedan soil och mossa eller annan marktäckare i åtminstone delar av botten.

Har lite frågor dock, som jag inte kunnat hitta svar på i mina efterforskningar.

Behöver de dvalas? Hur går en sådan dvala till då? (tänker temperatur m.m.)

Har de något behov av en extra uppvärmd del? Tänker typ en värmesten eller en plats med värmelampa riktad mot? Eller räcker det att hela klimatet i terrariet håller sig inom det värmespann (23-27 grader har jag läst iaf) som den trivs i?

Annat viktigt att tänka på? Något speciellt underlag de trivs på (om man nu får en sån rackare som gillar att hänga på marken emellanåt, har läst att en del gärna gör det även om de ska vara klättrare).

Annons:
IceTee
10/13/14, 1:36 PM
#1

Tycker att det låter som du har koll på det mesta! 
Ang. dina frågor så brukar man inte davala dem nej, och rumsteperatur duger fint! Du kan gärna ha ett vanligt lysrör ovanpå terrariet så blir det lite tempratur skillnader. Tänk på att inte låta tempen gå under 23 eller över 28, för vid 28 kan de dö!
Varje dag ska man ju ge CGD (crested gecko diet, ett pulvet man blandar med vatten) och någon/några gånger i veckan bör de får syrsor du kalkat! Spraya gärna med en blomspruta 2 gånger om dagen (morgon och kväll)

Medarbetare på Skor iFokus

Lejonhund
10/13/14, 4:26 PM
#2

Toppen och jättetack för infon :)

IceTee
10/13/14, 4:31 PM
#3

Tänk också på att reptiler inte är "kel-djur", men det visste du säkert redan! 🙂 Crestisar tappar svansen när de blir stressade, och den växer inte ut igen!

Medarbetare på Skor iFokus

Lejonhund
10/13/14, 4:37 PM
#4

Jo, ska faktiskt ta över en som har tappat svansen efter den blev biten av en dubia (tror jag det var).  Jag är ju inte så brydd om svansen så, ska varken "visa upp" eller avla eller göra något där utseende spelar roll.

Har gos-behovet tillfredställt från marsvinen ;) Ödlorna är bara en "fascination" typ. Älskar att studera på dem. Att det blir crested är mycket för att jag längtat efter  att ha tropiska växter och det är ju så vackert med allt det gröna.

IceTee
10/13/14, 4:41 PM
#5

Dåså, jag tror du kommer fixa det jätte bra!

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: