Annons:
Etikettallmänt-om-cresties
Läst 1424 ggr
Leviosa
9/10/13, 3:33 PM

hjälp med skoluppgift?

Hejsan allihopa!

Jag har fått i uppgift att redovisa om ögonfransgeckon och dess biotop!

Undrar ifall någon vill hjälpa mig? :) hur ser deras mat ut? I det vilda? Hur är erat terrarium uppbyggt och hur många grader brukar ni hålla där inne? Vet ni några växter som kan gämföras med de som finns i deras vilda habitat?

Ifall ni har några beskrivande bilder som ni vill dela med er av tar jag gärna emot dom och bifogar i mitt word-dokument.😉

Hoppas på att få massa svar nu! 😊

Annons:
[dynamitella]
9/10/13, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är säkert jättemånga som gärna hjälper dig :) Nu råkar jag ha sett det först, men det kommer säkert mer info.

Deras mat i fångenskap består i regel alltid utav något som heter "Crested Gecko Diet". Det är ett pulver som är gjort av olika frukter och viktiga mineraler och vitaminer. En crested gecko kan leva helt och hållet på denna diet, som blandas med vatten till en lös sörja.

Då geckos av naturliga skäl inte äter fruktpuré i jungeln ger många av oss också syrsor och kackerlackor, för att erbjuda extra protein och låta geckon jaga.

I det vilda vet man inte exakt vad eller hur mycket de äter av, men man antar/tror/säger att de äter frukt och små insekter. 

Mina terrarium (och alla andras) är i alla fall 60 cm höga, och minst 40 cm breda, ofta mer. Detta eftersom crested geckos hittas på en höjd mellan 1 och 4 meter upp i träden. Det är viktigt att de känner sig säkra i sitt terrarium och har högt i tak tillsammans med växter och grenar eller lianer att klättra på.

Alla mina djur går i rumstemperatur, alltså ca 24-25 grader. Jag sprayar terrarierna med vatten två gånger per dag för att ha en fuktig miljö till dem. Det är mycket viktigt.

Tyvärr vet jag inte vilka inhemska växter som finns just på Nya Kaledonien. Vi använder mest fikusar, bromelior och liknande "svenska krukväxter" från blomsterlandet. Någon annan vet nog precis vilka växter där finns :)

Bifogar en bild på mitt terrarium.

[dynamitella]
9/10/13, 7:30 PM
#2

Du får också lov att plocka vilka bilder du vill från min tråd "Bildtråd (bomba på!)" som ligger precis under din tråd.

Leviosa
11/7/13, 9:36 PM
#3

Tackar! :)
Hehe, uppgiften har legat på is ett tag nu, men den ska in på söndag så jag rejsar för att komma upp i sex sidor som våran lärare vill att vi ska skriva. :) Uppsatsen ska alltså berätta hur vi skulle bygga upp ett biotopterrarium för offentlig visning, och därmed skriva artfakta, skötselrutiner, hur terrariet ska se ut etc etc. 
Hur ofta utfodras den med CGD? Och finns det några djur som man skulle kunna ha i samma terrarium som ögonfransgeckon? :) Och finns det några speciella sjukdomar eller smittor som lätt attackerar de små liven mer än typ salmonella? :) Gudatacksam för svar, kram på er!😊

Hanna
11/10/13, 4:24 PM
#4

#3 Min har alltid tillgång till CGD i terrariet. Man ska inte blanda arter alls. Så det bästa är att bara ha crested geckos i terrariet.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Upp till toppen
Annons: