Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1187 ggr
Karl-Mikael
9/3/13, 8:08 PM

Förstoppning?

Hej alla där ute.

Jo det är så jag jag är ganska ny inom crested gecko området och försöker läsa mig till svar på mina frågor men nu är jag lite små orolig.

Vittnade idag till att min ena lilla hen smaskade i sig lite gjord.

Misstänker att han såg en vattendroppe få jorden att röra sig och trodde det var en insekt. Verkade så på lillens reaktion iallafall och så har jag iallafall läst att detta kan bidra till förstoppning. Finns det något sätt att förhindra detta eller hjälpa lillen att bli bättre igen om detta blir aktuellt.

Tacksam för svar.

Kalle

Annons:
Mikachu
9/7/13, 11:33 PM
#1

Jag har också haft små ungar som fått i sig lite jord, men det har inte blivit någon förstoppning än :) Tycker att du kan göra iordning en mindre burk som geckon kan bo i och ha hushållspapper i botten istället för jord. Sedan så matar du den som vanligt och ser om den bajsar eller blir segare/slöare. Oftast så brukar det gå bra, så du borde se bajs inom en vecka iallafall :) Om inte så kan du ringa en veterinär och fråga om råd eller om du kanke måste ta in geckon till veterinären för att få i den något som lättar upp..!  :)

Bondkaka
9/15/13, 9:54 AM
#2

Följ Mikachus råd och tänk på att spraya vatten rejält och så att den har bra tillgång till vatten. Oftast brukar de klara ofarliga underlag på den naturliga vägen, men i värsta fall kan man även ge dem ett ljummet "bad", det brukar också stimulera tarmarna :)

Lycka till och berätta gärna hur det går!

Upp till toppen
Annons: