Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 974 ggr
Mikachu
6/25/13, 2:15 AM

Importera nytt blod eller inte?

I Sverige börjar det bli ganska många som avlar på cresties, men hur många håller reda på vart deras avelsgeckos kommer ifrån?

Jag har funderat på om man ska importera nya geckos som man kan använda i avel, men frågan är hur dyrt det är och hur bra det lönar sig om man räknar på inavelssiffrorna.. 

Jag tycker att det är bra att ta in helt nytt blod ibland, vad tycker ni andra? :)

Annons:
[Melinda]
6/25/13, 2:49 PM
#1

Tycker också man ska ta in nytt ibland! För just nu märks där kanske inget på ungar som kommer, men om några år kanske där blir massa komplikationer för att allt i princip är inavel.
Jag försöker ju själv hitta en hona till min hane, så jag kan avla. Men som tur är så lär jag nog hitta en som är obesläktad eftersom min hane är från Tyskland :p

[Tilde]
6/25/13, 4:57 PM
#2

Man kan väl passa på att köpa från olika reptilmässor i Europa, tycker jag :) Många från USA och andra länder åker också dit och då kan man bara boka en ödla och hämta den på mässan. Det blir nog billigare än att skicka djuren med något företag..

Jag tycker inte reptiler verkar påverkas av inavel så som andra djur gör. Leopardgeckon är ju en väldigt inavlad art nu för tiden, men den enda sjukdomen som finns där är ju Enigmasyndromet och det får ju bara ödlor av en viss morph.

Mikachu
6/25/13, 5:56 PM
#3

#1   Precis, om några år kanske geckosrana är lite sjukare eller växer långsammare pga inavels problem, eller så blir djuren ''aggressiva'' eller infertila vilka är de vanligaste inavelseffekterna som jag vet om på däggdjur iallafall.. Undantag för gnagare då de är ganska tåliga mot iavel! :P

#2 Ja, jag skulle vilja åka till Hamm mässan nu i September, men vet inte riktigt om jag har plats för flera nu efter Lidköpingsmässan när jag ska hämta upp tre importer just..  Men hur kan man transportera djuren från tex Tyskland eller Österrike som jag vet har några schyssta geckos? Vad är det för företag som transporterar..? :)

[Tilde]
6/25/13, 6:00 PM
#4

#3 Vet faktiskt inte riktigt vilka företag det är, men de är svindyra i alla fall..😛

Mikachu
6/25/13, 6:09 PM
#5

#4 Hehe, ja, det är förståerligt! :P Sulle dock vilja hitta någon som kan transportera dom.. Eller o man skaffar sig ett ''reptil handlar'' intyg från Jordbrukasverket :)

Det kostar 500kr och håller i 2 år, då får man ta emot djur och transportera dom ''flygandes'' utan att någon person åker med dom :) Dock så måste man betala för hälsointyg som en veterinärskriver från resp land djuren exporteras ifrån och djuret måste ha en transportförsäkran.. Samt att man måste skriva på ett papper i Arlanda att man tagig in en crested då de är Bilaga D listade enligt EU's CITES lagar :)

Upp till toppen
Annons: