Annons:
Etikettterrarieinredning-och-växter
Läst 1435 ggr
Mikachu
2013-06-14 01:44

Inredning utifrån?

Jag har tagit inredning utifrån, avskurna äppelträdsgrenar osv, och tycker att de fungerar toppen! Stora, fina och gratis grenar :)

Dock så fick jag in ett par iglar i ena terrariet sist.. Men de är borta nu.. Så det är väl en nackdel, att man kan råka dra in ohyra i terrarierna… Jag brukar varmbada och torka grejerna, men missade det den här gången och fick äckel för det direkt! :P

Vad tycker ni om att ta grenar, mossa, stenar osv utifrån? Behandlar ni det ni tar in och isåfall hur?

Annons:
[Tilde]
2013-06-15 10:02
#1

Så länge allt är fritt från bakterier och eventuella kryp så är det OK. Vi har tagit barkbitar och stenar från naturen själva och duschar dem i kokande vatten. Vi har aldrig haft problem med det. 🙂

Mikachu
2013-06-15 14:00
#2

Gött, ja, att få in bakterier och sånt är inte kul.. Dom dära iglarna som jag fick in chockade mig :P Men jag får komma ihåg att duscha av dom och inte bara torka! :)

[dynamitella]
2013-06-26 15:42
#3

Jag tog in en hel rot till ett mindre träd :) Fick rengöra det i en hel dag med stålborste och högtryckstvätt. Lika så tog jag in lite penningblad från trädgården, som tvättades noga.

Mikachu
2013-06-26 18:12
#4

Ja, rötter brukar ju annars vara ganska dyra om man köper i affärer.. Högtryckstvätten hade jag inte tänkt på, det ska jag testa nästa gång jag tar in nått gul! :)

Tettyros
2013-06-30 14:58
#5

Jag tycker det är okej så länge det är saker man kan kolla om där är ohyra med, mossa köper jag torkat och blött lägger det. Frö tar man från skogen kan där ju finnas mycket "kul" i den.
Annars tar jag alltid fina äppelträdsgrenar, tycker det funkar väldigt bra och gör som du gör Mikaela (lägger dem i varmt vatten). Tony sa till mig också att äppelträdsgrenar är bra då de tål fukt, då man ju vill ha det lite fuktigt i terrariumet :)

Mikachu
2013-06-30 17:24
#6

#5 Ohh till och med! :) Visste inte tat de var så fukttåliga att man ska notera det :) Trodde bara att det var ''fina och bra grenar'' :P Men då kanske man ska ta in ännu mera äppelgrenar..!

Annons:
Tettyros
2013-07-02 16:53
#7

Ja jag visste inte heller det förrän Tony sa det så nu kör jag helt på äppelträdsgrenar ;)

Upp till toppen
Annons: