Annons:
Etikettfoder
Läst 1683 ggr
Mikachu
6/12/13, 1:02 PM

Syrsor eller dubia?

Jag matar mina cresteds med CGD och någon gång i veckan så får de syrsor. Men jag har fått höra att några av mina vänner tycker att dubia är mycket bättre än syrsor.. 

Är det verkligen så eller är det bara en smakfråga?

Annons:
[Tilde]
6/13/13, 4:59 PM
#1

Mina cresties vägrar dubia! De vill verkligen inte äta kackerlackor… Vet inte om det är för de är vana vid syrsor eller för att de inte gillar dem. 😛

Mikachu
6/13/13, 5:53 PM
#2

Hehe :P Jag har testat men de är så runda och ohanterliga tycker jag! Några geckos tyckte om det medans andra bara vände bort huvudet och väntade på sina syrsor istället :) 

Tycker att vuxna dubior är för stora för att mata med också… Så det är en till nackdel till tycker jag! Men har också hört att de har mera protein i sig, men är det verkligen så stor skillnad? :/

[Tilde]
6/13/13, 6:08 PM
#3

Jag hanterar dem inte alls, lämnar det åt min sambo. 😂 Men jo, de fullvuxna är för stora tycker jag, men de avlar ju som bara den, så ungar kommer hela tiden. :P

Jag tror inte det är så stor skillnad på syrsor och dubia. Men jag hade en smal leopardgecko som vi gav dubia och han växte mycket snabbare än smala geckos som får syrsor istället. Däremot tror jag inte det spelar så stor roll på normaltjocka ödlor. :)

Mikachu
6/13/13, 9:38 PM
#4

Ahh okidoki.. Ja, men då kanske man ska testa att ta hem några dubias och se hur de är att ha ett längre tag då :P Så får man se hur det funkar med det!

freakydoris
6/25/13, 10:11 PM
#5

Syrsor man köper från djuraffären är det oftast ingen näring i alls, och man hinner bara innanför dörren så dör dom 😕
Här kör vi bara med kackelakor, vi har  sorter som vi varierar med..

Mikachu
6/25/13, 11:34 PM
#6

#5 Ja, har märkt att djuraffärssyrsor är riktigt dåliga… Ska köpa ett gäng dunia på mässan som är nu!

Men finns det ingen mindre kackerlacka som är bra att ha som foderdjur? Tänkte på att vuxna dubia, som sagt, inte går att äta så lätt för geckosarna :) Eller så kanske man får ta att de blir stora och ha bra foderinsekter i utbyte! :P

Annons:
[dynamitella]
6/26/13, 8:07 PM
#7

Jag odlar dubior :) Och de växer långsamt. Man kan köpa 100 ungar (mindre än 1 cm stora), och ha dem i en burk med lite frukt som mat. Sen är det bara att mata med tills de tar slut eller är för stora. Det borde ta minst 3 månader innan de är för stora. Jag matar mina 3 och 5 gram små ungar med dubia-bebisar. Det är lagom storlek.

Vill någon köpa dubior kan jag vidarebefordra till säljare. Jag säljer inte själv än, då jag bara har för hemmabruk :) Men mina vuxna dubior är för mig värdelösa för annat än odling. De vuxna får leva livet ut, medans ungarna direkt går till foder.

Jag skulle också vilja höra vad folk tycker om husflugor. Det går ju att köpa/odla deformerade flugor som inte kan flyga, och på så sätt är trevliga foderdjur. Dessa tänker jag prova till mina grodor.

(btw. Jag provade att släppa in 5-6 små dubior (5-10 mm) och två små mjölmaskar i bebisterrariet för två veckor sen. Där finns inga giftiga växter och ingenstans för foderdjuren att ha tagit vägen annat än i magarna på geckosarna. Idag när jag rengjorde deras plastbalja såg jag inte skymten av ett enda foderdjur. Gick igenom all inredning millimeter för millimeter, och inget spår kunde hittas förutom ett ben från en kackerlacka. Jag bedömde det som en säker sak då dubior är 100% säkra för geckosarna att vara tillsammans med, och mjölmaskarna var mycket små).

Hanna
6/27/13, 5:32 PM
#8

Min ääälskar dubia :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Mikachu
6/27/13, 5:55 PM
#9

#7 Ahaa..! Men dåsa, på den tiden hinner man ju äta upp dubiorna! :) Jag kollar gärna in om du visste några i Stockholm som säljer startkulturer eller massa små nymfer så kan jag köpa ett gäng om jag itne hittar några på Lidköpingsmässan nu i helgen! :)

[dynamitella]
6/27/13, 6:08 PM
#10

#9

Tyvärr vet jag inte var de bor :) De skickar dem nämligen med posten!

Här har du en trevlig kille. Jag fick 50 gratis ungar då några dog snabbt den första gången. Skitsnällt.

niklas.lager@mail.com

Mikachu
6/27/13, 6:10 PM
#11

Aha tillochmed :) Jag kollar in honom!

Hanna
6/27/13, 6:34 PM
#12

#11 Firemon på terrariedjur :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Upp till toppen
Annons: